Koncert Wielkanocny

23.05.2024

Koncert Wielkanocny




W niedzielę 21 kwietnia 2024 roku w Katedrze rzeszowskiej odbył się wspaniały Koncert Wielkanocny którego organizatorem był Katedralny Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Resovienses oraz Parafia Najświętszego Serca Pana Jezusa w Rzeszowie. 

Radosnym „Alleluja” podzielili się z tłumnie wypełnioną katedrę publicznością liczni wykonawcy:

Paulina Pawluś – sopran, 

– Krośnieński Zespół Kameralny, 

– Chór Mieszany Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia w Krośnie pod dyrekcją Renaty Zajdel, 

– Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Mateusza Gałuszki 

– oraz Katedralny Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Resovienses pod dyrekcją Aleksandry FiołekMatuszewskiej,

                                                                  

Na wstępie zaprezentowano 2 utwory w wykonaniu Chóru Mieszanego Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia w Krośnie,  pod dyrekcją Renaty Zajdel. 

Jako pierwszy wybrzmiał: „Regina caeli” Żaka Luisa Battmanna, w której partię solową wykonała Paulina Pawluś, zaś na organach akompaniował Mateusz Gałuszka. 

Drugim utworem był Magnificat autorstwa Andrzeja Koszewskiego.  

 Kolejny fragment koncertu to kompozycja S.S. Szarzyńskiego „Jesu, Spes mea”  – „Jezu – moja nadziejo”   

Wykonawcami utworu byli:

Paulina Pawluś – sopran, oraz muzycy: Maciej Wulw – skrzypce, Katarzyna Sytnik – skrzypce,  Karol Pęcak – wiolonczela oraz Mateusz Gałuszka- organista, pomysłodawca i współtwórca koncertu.


Kolejny punkt Koncertu Wielkanocnego to instrumentalne wykonanie Koncertu d-moll Jana Sebastiana Bacha na skrzypce i obój który tym razem wykonany został w wersji na dwoje skrzypiec i obój, a wykonawcą był Krośnieński Zespół Kameralny w składzie: 

Maciej Wulw – I skrzypce, Katarzyna Sytnik – II skrzypce. 

Karol Pęcak – wiolonczela, Mateusz Gałuszka – organy.                                        

Następne  dzieło kameralne, które publiczność miała przyjemność usłyszeć, to Koncert d-moll Antonia Vivaldiego składający się z 3 części: Allegro, Grave,  Allegro, który wykonali: Weronika Malinowska – skrzypce, skrzypkowie grający na skrzypcach barokowych Maciej Wulw i Katarzyna Sytnik oraz  Ewelina Pisz – altówka, Karol Pęcak – wiolonczela oraz Mateusz Gałuszka – organy. 

Kolejne minuty Koncertu Wielkanocnego wypełniła muzyka wokalno-instrumentalna. 

Pięknie wybrzmiał motet D-dur Ave Verum Corpus Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu Katedralnego Chóru Chłopięco – Męskiego „Pueri Cantores Resovienses”  pod dyrekcją Aleksandry Fiołek- Matuszewskiej.

Na organach akompaniował Maksymilian Rogóż, członek Chóru Pueri Cantores Resovienses, 

Zwieńczeniem Koncertu Wielkanocnego było wykonanie wybranych części Oratorium „Mesjasz” Jerzego Fryderyka Händla. To najpopularniejsze dzieło Händla, a słynny chór „Hallelujah”  z tego oratorium zalicza się do jego najbardziej rozpoznawalnych kompozycji. Dzieło to przyniosło Haendlowi światową sławę i niezmiennie w każdej epoce przyjmowane jest z zachwytem. Bardzo podniośle wybrzmiało 6 fragmentów tego dzieła:

  1. Sinfony – część instrumentalna

  2. Kolejne 3 utwory połączone Chóry wykonały z orkiestrą: 

         „Surely, He hath borne our griefs“ 

And with His stripes we are healed” 

         „All we like sheep have gone astray” 

  1. Aria w wykonaniu solistki -sopran z orkiestrą „How beautiful are the feet of them

  2. Na koniec wspaniale wybrzmiał słynny utwór „Hallelujah”który wykonały połączone chóry z orkiestrą. 

Wykonawcami tej części Oratorium „Mesjasz” byli:

Paulina Pawluś – sopran, połączone chóry Pueri Cantores Resovienses i Chór Mieszany OSM II stopnia w Krośnie oraz Orkiestra Festiwalowa.

Całość poprowadziła Aleksandra Fiołek Matuszewska. 

To była muzyczna uczta dla publiczności, o czym świadczyły gromkie brawa i owacje na stojąco.                    

Stąd też narodziła się potrzeba wykonania bisu tego wspaniałego utworu, który publiczność przyjęła z radością.

Artystom po koncercie wręczono kwiaty a zadowolona publiczność została zaproszona na kolejne koncerty.